ניתוח קיסרי ידידותי

cs1

   ”Good beginnings make a positive difference in the world, so it is worth our while to provide the best possible care for mothers and babies throughout this extraordinarily influential part of life.”     Ina May Gaskin

כשתינוק נולד, ביחד עם האהבה, נולדת האחריות שלך לתת לו את הטיפול הטוב ביותר.

בלידה נרתיקית ברור לך שהתינוק שלך זקוק לך מרגע היוולדו ואת יכולה להיות שם בשבילו מהרגע הראשון. גם אם בחרת ללדת בניתוח קיסרי או שנקלעת בעל כורחך למוצא האחרון הזה, צרכי התינוק הם אותם צרכים. גם אחרי ניתוח קיסרי קיימת אפשרות שתוכלי לקבל את פניו של התינוק, לחבק אותו בשתי ידייך, לחמם אותו בגופך, ולהשאיר אותו מחובר אלייך.

באופן שגרתי, מיד לאחר הוצאתו מהרחם, מבוצע ניתוק של חבל הטבור, תיוג וסימון השייכות, התינוק נעטף ומורחק למחלקת ילודים.

האם כל מה שחשוב הוא תינוק שלם ובריא ואמא בריאה?  האם אפשר גם אחרת?  האם אפשר להמנע מהפרדה וניתוק הילוד מאמו? איך עושים את זה? מתי אי אפשר?

ניתוח קיסרי ידידותי, מושג חדש בעולם המיילדותי, הבא לתאר את ההתנהלות שמביאה בחשבון את הצרכים של האם והילוד גם כשהלידה אינה נרתיקית, כפי שאפשר לראות בסרט הזה.

מטרת הרשומה הזאת היא לפתוח בפניך אפשרויות נוספות, ולעזור לך למצוא דרך לספק לתינוקך שנולד בניתוח ולך את התנאים הטובים ביותר לזמן הראשוני אחרי הלידה.

 "היה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם." מהטמה גנדי

February-2012-038

סדר עדיפויות

בכל שלב, בתקופת שהותך בבית חולים, יהיה עליך לקבל החלטות, לבחור מבין האפשרויות את המתאימה ביותר. קיים קושי בהתנהלות בתוך המערכת הרפואית, מאוד קל להישאב לתוך המוסכמה החברתית שההחלטות הרפואיות הן אלה הטובות ביותר בשבילך ובשביל התינוק שלך. אם את מטילה ספק באבחנות רפואיות, ובהחלטות של הצוות הרפואי , המלווים שלך ובן זוגך יוכלו לעמוד לצידך ולחזק אותך אם וכאשר את בוחרת אחרת. לפעמים חבר/ה טלפוני/ת יכול/ה לעזור, להחזיר אותך לעצמך, לחבר אותך לאמונה בעצמך, בכוחותיך ובשיקול דעתך.

הציגי את בקשתך בצורה ברורה, קצרה ועניינית. אל תשאירי מקום לוויכוח או/והתמקחות.

מתי ניתוח קיסרי ידידותי בלתי אפשרי

* כשתינוק זקוק לטיפול רפואי מידי

* כשאת זקוקה לטיפול רפואי שאינו סובל דיחוי

* כשאת בהרדמה מלאה או לא יכולה פיזית להחזיק את התינוק

* כשלא הסדרת מראש את התהליך הזה, שעדין נחשב חריג.

* כשאת לא מתעקשת – שום דבר לא יוגש לך על מגש של כסף. אין ספק שהרבה יותר קל למערכת להפריד את התינוק, לקחת אותו לעמדת החימום, לבדוק את מצבו, לשקול, להלביש ורק אז להביא לך לשניות של התרגשות, אולי אפילו להגניב נשיקה בלחי, ומיד להרחיק אותו ממך ולקחת אותו למחלקה המתמחה בטיפול בילודים, שם הוא  יעבור טיפול של רחיצה, חיסון, חימום והשגחה.

מי מחליט?

מי שמחליט הוא כמובן את. התעלמות מבקשותיך היא לא רק לא אתית, אלא גם לא חוקית. וודאי שכל מי שסביבך יודע שאת יודעת.

   “Whenever and however you give birth, your experience will impact your emotions, your mind, your body, and your spirit for the rest of your life.”              Ina May Gaskin

שיתוף פעולה/ מלחמה/ פשרה/ ויתור

בשביל להצליח להפוך תהליך ניתוחי גדול לחוויה משפחתית נדרשת מהפכה, נדרש תהליך שיתחשב בכל מה שכולל הניתוח המסורתי ובשיתוף פעולה בין כל המשתתפים – רופאים, מרדימים, אחיות, מנהלי מחלקות ומנהלי בית חולים, שיעבדו ביחד כדי ליצור את השינוי. ריבוי המשתתפים מגדיל גם את מספר הדעות, השקפות העולם והגישות הרפואיות והאנושיות ללידה. מלבד מדיניות המחלקה צריך גם הרבה מזל לזכות בצוות שיהיה מוכן להקשיב ומוכן לשנות ולהשתנות.

10152489_565429570221376_1482827715_n            images (1)

צרכי המערכת

כמו כל ארגון גדול, העסק צריך לתקתק. המנגנון עובד עם נהלים וסדרי עבודה המבוססים על עקרונות בטיחות ויעילות המאפשרים עבודה תקינה. צרכי המערכת לעד יעמדו לפני צרכי הפרט, ויגובו במחקרים ובהשקפת עולם מגובשת.

המערכת חייבת להגן על עצמה מפני תביעות עתידיות, ולכן, כל בחירה שלך שאינה שגרתית, תחייב את המטפל להחתים אותך על טופס המשחרר אותו מאחריות. בכל פעם שמורמת גבה או כשנאמר לך שזה בלתי אפשרי, ספרי לכולם שהבאת איתך עט ואת מוכנה לחתום על כל טופס רלוונטי.

חוסר היכולת או/וחוסר הרצון להיענות לבקשותייך יתורצו במגבלות –  חוסר בכוח אדם, חוסר במשאבים, חוסר יכולת לשמור על בטיחות נאותה, חוסר בהיגיינה מספקת, או ההגיוני מכולם – "זה בניגוד לנהלים".

תמיד עדיף להשיג את צרכייך ללא מאבק אלא על ידי שיתוף פעולה. יחד עם זאת עלייך לזכור שבמקום בו יש סתירה בין צרכי המערכת לצרכייך, יהיה עלייך לבחור אם לוותר או ללכת עד הסוף, והכל תלוי במחיר, כמובן.

נחמד_n

צרכי התינוק

כמו לאחר כל לידה, צריך התינוק לקבל את הדם מהשליה, להתחבר לאמו מיד לאחר לידתו, לקבל חום, מזון ובטחון.

הדרך היעילה, האנושית, הזולה והטבעית היא להישאר עם אמא כל הזמן.

את נמצאת שם בשבילו, את יודעת הכי טוב מה טוב בשבילו, מה הוא צריך, מה הוא לא צריך, מה יכול לעזור ומה עלול להזיק לו.

בימים הראשונים צרכי התינוק הם מאוד פשוטים – חלב אם, חום וניקיון. את כל אלה את יכולה לספק לו עם קצת עזרה בניידות. עלייך האחריות לשים לב שהתינוק יונק בכמות מספקת, להחליף חיתולים ולוודא שיש מספיק הפרשות, לבקש עזרה והדרכה אם משהו נראה לך לא תקין.

 " אין דרך טובה יותר לראות את הנשמה של החברה מלראות איך היא מתייחסת לילדים שלה" – נלסון מנדלה

עור לעור 

יתרונות רבים למגע עור לעור בין הילוד לאמו מיד לאחר הניתוח – זה שומר על חום הגוף שלו, מונע ירידה ברמת הסוכר בדם, עוזר בשלב המעבר והתחלת הנשימה ומשפר את סיכויי ההצלחה בהנקה.

חשיפה מוקדמת למגוון החיידקים של האם, עוזרת לפיתוח המערכת החיסונית של הילוד, במיוחד מכיוון שלא נחשף לחיידקים בתעלת הלידה. יתרה מכך – חשיפה מתוכננת לחיידקים המאכלסים את הנרתיק של האם נחקרה והוכחה כתורמת להתפתחות המערכת החיסונית של הילוד.

חיבור מיידי של התינוק "עור על עור" עוזר לאמא להרגיש יותר מעורבת בתהליך הלידה, מחזק אותה ומונע דיכאון אחרי לידה.

20141223_140907   הורד (1)

"מקום המקלט הבטוח ביותר הוא חיקה של אם." ~ ז'אן-פייר קלארי דה פלוריאן

חיתוך חבל הטבור

הדם הטבורי חשוב ביותר לתינוק. כמו בכל לידה, גם אחרי ניתוח, אם מצבו של התינוק טוב, אבל בעיקר – אם התינוק נולד וזקוק לעזרה לתחילת הנשימה – הדם שהוא מקבל מהשליה תומך בשלב המעבר שבו מערכות הגוף מסתגלות לעולם שמחוץ לרחם. אפשר לחכות עם החיתוך לפחות שתי דקות, ורצוי אפילו יותר.

ואפשר אפילו שתקבלי את התינוק לידייך לפני חיתוך חבל הטבור. אפשר להפריד את השליה גם כאשר חבל הטבור עדין מחובר לתינוק, ואז אפשר להניח את השליה ליד התינוק ולהניח לדם לעבור לתינוק ללא הפרעה.

svCAESEREAN_wideweb__470x308,0      קורדלס

הנקה

הנקה אפשרית אפילו בחדר ניתוח, אם התינוק רוצה. וגם אם עוד לא הבשיל אצלו הרגע, מגע עור על עור יעזור לו להבשיל את הרפלקס ויתרום להצלחת ההנקה בהמשך. מכיוון שאחרי הניתוח, בטרם ירדת מהמיטה,  הדרך היחידה להיניק היא בשכיבה, נדרשת מעט יצירתיות למציאת התנוחה הנוחה לך ולתינוק בחיבור לשד. בימים הבאים, לאחר שתרדי מהמיטה תוכלי למצוא תנוחות נוספות מותאמות למצבך ויכולתך. גם פה קצת עזרה וסבלנות יתנו את התוצאות הטובות ביותר.

הנקה אחרי קיסרי    images

התאוששות  אחרי הניתוח

במקומות רבים עוברת היולדת מחדר ניתוח למחלקת התאוששות, שם תבלה פרק זמן של שעתיים לפחות בחברתם של מנותחים אחרים. פרק זמן זה הכרחי לצורך מעקב ומניעה של סיבוכים שאחרי ניתוח. בדרך כלל, לא יאפשרו לך להשאיר את התינוק איתך, אלא אם תעמדי על זכותך לא להפריד בינכם. אם הנושא יעלה לדיון לפני הניתוח הוא יאפשר למערכת להתארגן בצורה אחרת, כדי לספק את הצורך הבסיסי שלך ושל התינוק. (השגחה בחדר סמוך, בחדר פנוי בחדר לידה, הקצאת משאבים נוספים ). התחליף היחיד שמתקרב בערכו לשהות איתך הוא תינוק צמוד לאבא (או לכל מלווה אחר על פי בחירתך).

אם תזדקקי לתרופות נגד כאבים, בדקי אלו תרופות עלולות לטשטש אותך ולפגוע ביכולת שלך לטפל בתינוק. בקשי לשמוע על תחליפים וטווח השפעתם.

בקשי לעבור למחלקת יולדות מהר ככל האפשר, במיוחד אם זה התנאי לאיחוד עם התינוק.

baby birth 040   ללא שם

עזרה מבני משפחה וחברים

אם בחרת בביות מלא, התינוק נשאר איתך בחדרך, ומבחינת המערכת – עלייך מוטלת האחריות לטפל בכל צרכיו.

ביממה הראשונה, ובמיוחד בזמן שבו טרם ירדת מהמיטה, הטיפול שלך בתינוק אינו רק מאתגר אלא גם כמעט בלתי אפשרי. מכיוון שגם את זקוקה להחלמה, מתקשה בתנועה וסובלת מכאבים, רצוי שמישהו ממקורביך יוכל להישאר איתך בכל שעות היום והלילה כדי לעזור. ברוב המקומות מאשרים שהות בלילה רק למלווה ממין נקבה. זאת יכולה להיות עזרה בשכר או של בני משפחה או חברים. בימים הבאים עזרה כזאת מבורכת ביותר וכדאי להתארגן לה מראש. אם יש עוד ילדים במשפחה, צריך למצוא סידורים שכוללים גם אותם בתכנית הכללית.

בן הזוג

לבן הזוג תפקיד חשוב ביותר בכל התהליך. עליכם להיות מתואמים בבקשותיכם, הוא יוכל לייצג אותך כשלא תוכלי או לא תרצי להתפנות לזה. הוא יוכל להיות מי שמטפל בתינוק אם את לא יכולה. הוא יוכל להוציא לפועל את העצות של המלווה. אם יש עוד ילדים, הוא יוכל לדאוג שתיפגשו לפני או/ואחרי הלידה.

20141223_150252  תמונה022  images (2)

אם לא תוכלי לטפל בתינוק בשעות הראשונות, אפשר שבן הזוג יתנחל במחלקת ילודים עם הילוד על עור/פרוות החזה, עטופים בשמיכה מחממת, ממתינים בסבלנות להתאוששותך.

דולה/ מיילדת/חברה המלווה אותך

מלווה צמודה היא צורך ולא מותרות. היא תוכל לענות על שאלותיך, לעזור לך להרגע, להסביר מה נורמלי ומה לא, להבהיר אבחנות רפואיות ולתווך בינך לסביבה. היא זאת שתוכל להשאר ערנית ולוודא שרצונותייך וצרכיך הם אלה שמכוונים את קבלת ההחלטות. יחד עם זאת, זכרי שהמעמד של המלווה, ומקומה בתוך התהליך אינם מובנים מאליהם למערכת. היא לא תוכל להילחם בשבילך, היא תוכל לפעול אך ורק מאחורי הקלעים. עשי כל שביכולתך להגן עליה כדי שלא תסתבך עם הרשויות בגלל העזרה שלה.

o-WOMEN-HOLDING-HANDS-facebook      images

   ”If a woman doesn’t look like a goddess during labor, then someone isn’t treating her right.”    Ina May Gaskin

בדיקת רופא ילודים

לאחר הבדיקה הראשונית בחדר ניתוח אפשר יהיה לבדוק את התינוק בחדרך. אם בחרת להימנע מרחצה/ חיסונים/ טיפות עיניים וכדומה, אין צורך כלל שהתינוק יעבור במחלקת ילודים. אם הוא מבקר שם על פי בחירתך, הצמידי לו ליווי.

web-06      clip11

תקציר

* הכיני את עצמך ללידה, גוף ונפש. קחי אחריות.

* אם הניתוח מתוכנן מראש, הכיני תכנית לידה.

* נהלי את הלידה באסרטיביות ובחיוך, אל תשאירי פתח לוויכוחים.

* בקשי הנמכת החציצה כדי שתראי את התינוק ברגע היוולדו.

* התעקשי על השהיית חיתוך חבל טבור לפחות לשתי דקות.

* דירשי מהמיילדת להניח את התינוק ערום על החזה שלך.

  • * ודאי שיחשף למגוון החיידקים מהנרתיק, סמוך ללידה.

* זכותך להשאיר את התינוק על החזה שלך, מכוסה בשמיכה כשאת עוברת להתאוששות אחרי הניתוח.

* במקרים חריגים, התינוק יעבור לאבא (ערום על העור של אבא ומכוסה בשמיכה) עד שתוכלי לקבלו בחזרה.

* עשי כל שביכולתך כדי להיניק את התינוק לפחות פעם אחת בשעות הראשונות אחרי הלידה.

* בדיקת רופא ילודים תערך על מיטתך ובנוכחותך.

* באחריותך לשים לב לבריאותו של התינוק, ולבקש עזרה כשאת מזהה צורך כזה.

* הדרך היחידה להפוך "שגעון" לשגרה היא אם יותר ויותר אמהות ידרשו את הטיפול הזה.

"The best a health care system can do is to equip itself to meet the needs of each individual woman and birth. Those needs run the gamut from undisturbed home birth to planned cesarean section."    Ina May Gaskin